חיפוש
Close this search box.

כוחה של תקווה

אחד המרכיבים המרכזיים שמאפשרים לנו התמודדות עם משברים היא היכולת להחזיק בתקווה.

וזה בדיוק מה שנמצא במחקר שערכו פרופסור שושני ועמיתיה, בו הם בחנו את השפעתה של הבעת משאלה והגשמתה )על ידי עמותת Make a Wish) בקרב ילדים חולי סרטן.

עמותת Make-A-Wish Israel הינה חלק מארגון בינלאומי אשר נוסד בארה"ב בשנת 1980, על מנת להגשים משאלות ליבם של ילדים המתמודדים עם מחלה מסכנת חיים. העמותה שואפת להגשים את המשאלה הגדולה ביותר של הילדים בהתבסס על ההנחה שהתקווה והשמחה המתעוררת בהם ברגע הבעת המשאלה, עשויה לתת להם יותר כוח להתמודד עם המחלה שלהם. עם הגשמת המשאלה, שואפת העמותה להעניק חוויה עוצמתית ומשנת חיים, המעניקה תקווה, כוח ושמחה בתקופה כה קשה בחייהם.

 

החוקרות השוו בין שתי קבוצות, קבוצת ילדים אשר מחכה להגשמת משאלתם, וקבוצת ביקורת אשר נמצאת ברשימת המתנה (ולא זכתה להביע משאלה בתקופת המחקר). חשוב לציין שבין הרגע בו הילדים מביעים את משאלתם ועד רגע הגשמת המשאלה עוברת כחצי שנה בה הילדים מצפים ומחכים למשאלה שתתגשם. לאורך תקופה זו בחנו את המדדים הנפשיים והגופניים של הילדים בשתי הקבוצות.

 

החוקרות גילו שהילדים שזכו להיות בקבוצת הגשמת המשאלה הראו רמות גבוהות יותר של תקווה לגבי העתיד עלייה ברגשות החיוביים לאורך זמן, וירידה ברמות הדיכאון והחרדה לעומת הקבוצה השניה של הילדים אשר ממתינים להבעת משאלה, שהראו רמות נמוכות יותר של רגשות חיוביים לאורך זמן.

 

ייתכן שהבעת המשאלה אפשרה לילדים האלה לחלום על משהו שנראה בלתי ניתן להשגה, מחוץ להישג יד, וכך נוצרה חוויה של השגת ה"בלתי אפשרי״. מנקודת מבט מוטיבציונית, ניתן לראות בהגשמת משאלות כמניע להתמודדות ותקווה לעתיד. על ידי הבעת המשאלה, הציפיות החיוביות לקראתה ותחושת ההישג והסיפוק כאשר המשאלה מתגשמת, הילד עובר תהליך שמייצר תקווה, רגשות חיוביים ואפילו איכות החיים שלו בפן הבריאותי משתפרת.

 

תחושה כללית של תקווה, היא החשובה ביותר להחלמה וריפוי במצבים מסכני חיים, ולכן, בנימה קצת אחרת, גם בתוך הקושי והמשברים הכי קשים, אנו צריכים להאיר עם פנס את המקומות בהם אנו חזקים, אנו חייבים למצוא את התקווה שלנו.

 

Shoshani, A., Mifano, K., & Czamanski-Cohen, J. (2016). The effects of the Make a Wish intervention on psychiatric symptoms and health-related quality of life of children with cancer: a randomised controlled trial. Quality of life research : an international journal of quality of life aspects of treatment, care and rehabilitation, 25(5), 1209–1218. https://doi.org/10.1007/s11136-015-1148-7