חיפוש
Close this search box.

שלוש השאלות שיעזרו לכם בעת התמודדות עם משבר

קיימות עדויות מחקריות רבות לקשר בין חוסן לבין הצלחה בעבודה ושגשוג באפיקי החיים האחרים, אנשים חסינים יותר יכולים להתמודד עם שינויים מטלטלים, ועדיין לשמור על תפקוד פרודוקטיבי.

חוסן נפשי מוגדר כיכולת להתאושש ממשברים ומכישלונות ולצמוח מקשיים.

תיאוריות פסיכולוגיות מוקדמות טענו שחוסן הוא הוא תכונה אישיותית קבועה. אולם, בשנים האחרונות, בעיקר בחקר עובדים בעולם העבודה, מדברים על כך שזו יכולת שניתן לבנות ולפתח. המחקרים על חוסן אישי בעולם העבודה מתייחסים לשני תחומים: האחד, היכולת להתמודד עם נסיבות קשות ואתגרים מלחיצים. השני, היכולת לשמר אנרגיות, מחויבות וחיבור למשימות חשובות, גם במצבי לחץ ושחיקה. התברר שאנשים בעלי חוסן נפשי גבוה מסוגלים להתמודד טוב יותר עם קשיים, וכך גם אנשים בעלי הערכה עצמית וערך עצמי גבוה.

כיצד נוכל להתמודד עם משבר?

אירוע שלילי לרוב מגיע בפתאומיות, מטלטל אותנו ומציף אותנו ברגשות שליליים, לעיתים הרגש האוטומטי הזה נובע ממשהו מאוד בסיסי הטמוע בנו ומעלה טראומת עבר. פעמים רבות ניטה להאשים תחילה את הסביבה ולא ניקח אחריות על עצמנו כיוון שזה מאיים על מי שאנחנו או על תדמית ההצלחה בעיני עצמנו, אך בהמשך הגלגל יכול להתהפך נאשים את עצמנו, נחשוב כמה גרועים אנחנו וניטה להלקאה עצמית. ביטוי של כעס, תוקפנות, הגנתיות, השתבלללות הן חלק מהתגובות האפשריות לאירוע קשה, השאלה כמה מהר אנו מתאוששים ממנו.

מרטין סליגמן, מי שמכונה "אבי הפסיכולוגיה החיובית", טען שכדי לא לתת לרגשות השלילים הללו לנהל אותנו ולצמוח במהרה ממשבר, ראשית יש לבחון את התפיסות שלנו בנוגע לאירוע. הוא הסביר שהיכולת לזהות דפוסי חשיבה שאינם מקדמים אותנו ואימוץ פרספקטיבה רחבה יותר של האירוע יאפשרו לנו להתמודד עימו טוב יותר.

הוא הציע את מודל שלושת ה P שנועד לשים פוקוס על דפוסי החשיבה שלנו בעת אירוע משברי:

  • Personalization – אנו מרגישים שאנחנו הבעיה, נוהגים בהאשמה וביקורת עצמית
  • Permanence- מחזיקים בתחושה שהמצב לעולם לא ישתנה
  •  Pervasiveness – התחושה שהמצב שינה את כל מה שיש לי בחיים, שלא נשאר דבר טוב, סוף העולם.

אם נאתגר את המחשבות האוטמטיות הללו ונשאל את עצמנו שלוש שאלות:

  1. ננסה להבין מה היו הגורמים לסיטואציה (מעבר לעצמי)?
  2. נבחן את הזמניות של דברים- לשאול את עצמי האם בעוד 5 שעות/ ימים/ שבועות/ חודשים המצב יהיה דומה? האם אני ארגיש אותו דבר?
  3. נשאל את עצמנו מה במוקד הבעיה? האם זה באמת חולש על כל תחומי החיים או משפיע רק על היבט מסויים בהם?

המענה על השאלות הללו מאפשר לנו להתרחק מעט מהסיטואציה ולהכניס אותה לפרופורציות, ובעקבות כך יהיה לנו קל יותר להבין את הארוע ולהחליט באופן שקול יותר כיצד נכון להתמודד עימה.